En god restaurant vet å gjøre opplevelsen behagelig for kundene sine. Helst skal du kunne komme inn en restaurant og umiddelbart fornemme at dette vil være et passende sted å innta både forrett, hovedrett og dessert. Det er mange virkemidler restauranter benytter seg av for å lokke til seg kunder, få dem til å bli sittende og motivere dem til å komme tilbake. For eksempel gir en restaurant i et stilfullt og ryddig lokale et godt førsteinntrykk.
By på underholdning
Dersom det spilles av rolig musikk i restauranten, er dette også et stort pluss. Det forskes en del på musikkens påvirkning, og man har kommet fram til at musikk faktisk kan forsterke smaksopplevelsen. Helst skal musikken spilles av på lavt eller middels volum, og den bør være av en avslappende karakter. Er musikken av den klassiske sorten fremstår restauranten som dannet og fin, mens mer rølpete rockemusikk gir inntrykk av et uformelt gatekjøkken.
I en god restaurant kan du lene deg tilbake og slappe av mens du venter på maten. God bakgrunnsmusikk kan ta brodden av den verste sulten, og er det wi-fi på stedet kan du finne fram mobilen og ta deg noen snurr på Maria Bingo Norge mens du venter på å få maten servert. Når en restaurant byr på ting som gjør ventingen mindre langtekkelig, er sjansen stor for at du som gjest blir sittende lenger. Dermed er det større sannsynlighet for at du blir sittende for dessert etter måltidet.
Maten betyr mest for helhetsinntrykket
Det er først når maten har kommet på bordet at du virkelig kan bedømme restaurantens kvalitet. At maten som serveres er god, er selvfølgelig det viktigste. Samtidig er det ikke sikkert mange ønsker å finne ut om maten på stedet er god når de ovennevnte momentene – som gjør restauranten innbydende – ikke er på plass. Dersom gjester i tillegg må vente for lenge på maten, kan det også trekke ned. Det er åpenbart mange momenter som skal være på plass for at en restaurant skal få en god vurdering av kundene.
Kanskje kommer du på andre ting som er med på å avgjøre en restaurants helhetsinntrykk? Det vet nok uansett hva du selv setter pris på, og dersom du selv jobber i restaurant – enten det er på gulvet, på kjøkkenet eller i ledelsen – kan det være greit å få en oppfriskning i hva som skiller en god restaurant fra en dårlig en.